نسخه آزمایشی
۴۰۵ بازدید

توسط مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ایلام صورت گرفت؛

ثبت «سخمه» و «هَبَر» در حوزه میراث ناملموس استان ایلام

یک پژوهشگر مد و لباس گفت: برای ماندگاری و صیانت از لباس‌های سنتی لازم است که نیروهایی در این مسیر به طور منظم و هدفمند تعلیم داده شود.

به گزارش مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ایلام؛ «زهرا آتش‌بار» مدرس طراحی دوخت مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان ایلام که در دو پژوهش موفق به ثبت «سُخمه» و «هَبَر» به عنوان میراث ناملموس استان ایلام شده است، با حضور در ایسنا، اظهار کرد:  سخمه از لباس‌های سنتی زنان زاگرس نشین است، اما سخمه کوردی ایلام با سخمه منطقه کردستان تفاوت‌هایی دارد.

وی گفت: سخمه ایلام بلند و تقریبا به صورت کت بدون آستین و جیب‌دار است و با یراق‌های زرد و طلایی و سکه‌های قدیمی از جنس طلا و نقره بودند، تزئین می‌شد. این لباس سنتی جزء لباس‌های نو عروسان بود که سکه‌هایی که هدیه می‌گرفت به آن آویزان می‌کرد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس با بیان اینکه اکثر بانوان کورد و زاگرس نشین این لباس را می‌پوشیدند، گفت: این سخمه از جنس مخمل بود که در رنگ‌های قرمز لاکی، قرمز جگری، سورمه‌ای و مشکی دوخته می‌شد که بنا بر سن و سلیقه از این رنگ‌ها استفاده می‌کردند.

این مدرس دانشگاه درباه هَبَر هم اظهار کرد: هبر با قدمتی ۲۰۰ ساله نوعی سربند از جنس مخمل است که معمولا به رنگ سیاه و سه گوش و در قدیم چهار گوش هم استفاده می‌شد، دو گوشه‌ی این مثلث یا مربع را با نخ ابریشم و گره‌های متقارن تزئین نموده و گاهی از مهرهای ریز رنگارنگ در لابلای گره‌ها همراه با گره بافته می‌شود در انتهای هر ریشه ابریشمی یک منگوله‌ی ظریف و کوچک هم آویزان می‌شود که با نخ ابریشم درست شده است.

وی گفت: در دو گوشه‌ی هَبَر دو نخ بافته شده به صورت گیس بافت که دو منگوله نسبتاً بزرگ دارد به دور سر بسته می‌شود و برای استفاده از هبر حتما باید ابتدا روسری از جنس گلونی روی سر انداخته و بعد هبر را به دور سر ببندید.

آتش‌بار با تاکید بر اینکه بافت ریشه‌ها نیاز به آموزش تخصصی دارد و باید با ظرافت خاصی منظم و یک‌دست بافته شود، گفت: برای ماندگاری و صیانت از این اثر لازم است که نیروهایی در این مسیر تعلیم داده شود.

پیش از این «فرزاد شریفی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام نیز گفته بود که سخمه با شماره ثبت ۲۷۰۳ و مهارت بافت هبر به شماره ثبت ۲۷۰۰ بر اساس پژوهش‌های زهرا آتش‌بار در حوزه ثبت میراث ناملموس استان ایلام به ثبت رسیده‌‍اند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا