نسخه آزمایشی
۲۹۰ بازدید

* مغفرت الهی در عید فطر
از دیگر ثمرات مهم عید فطر دستیابی به مغرفت خداوند است. به این معنا که خداوند اثرات وضعی خطاها و گناهان افراد را ترمیم می‌کند. رسول گرامی اسلام(ص) در ضمن روایتی در فضیلت ماه مبارک رمضان و عید فطر فرمودند: «…و چون صبح روز عید فرا رسد خداوند فرشتگان را به همه ‏ی شهرها بفرستد. پس در زمین فرود آیند و سر کوچه‌ها و گذرها بایستند و [با صدایى که آن را همه‏ ی آفریده‏ هاى خدا جز جن و آدمیان می‏‌شنوند] گویند: اى امّت محمد! به سوى پروردگار کریم [براى نماز عید] بیرون شوید که او پاداش فراوان دهد و گناهان بزرگ را مورد مغفرت قرار دهد؛‌ فَإِذَا کَانَتْ غَدَاهُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَهَ فِی کُلِّ الْبِلَادِ فَیهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ یا أُمَّهَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ کَرِیمٍ یعْطِی الْجَزِیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ» (امالی مفید مجلس ۲۷ ص۲۳۲)
وجود چنین ویژگی در این عید مبارک هر فرد مؤمنی را ترغیب به توجه بیشتر به خداوند متعال و تشویق به عبادت و عدم پرداختن به مسائل لهو و لعب می‌کند.

* رضایت خداوند از مؤمنین در عید فطر
یکی دیگر از ثمرات روز عید فطر دستیابی به رضایت خداوند متعال است؛ موضوعی که خوبان بشریت در طول سال همواره در پی آن هستند، خداوند مسیرش را به بهانه روز عید فطر برای مسلمانان هموار می‌کند. در اهمیت کسب رضایت خداوند پیامبر گرامی اسلام(ص) به امیرالمؤمنین(ع)‌ فرمودند: «ای على! عقل چیزى است که با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى ‏آید؛ یَا عَلِیُّ الْعَقْلُ مَا اکْتُسِبَتْ بِهِ الْجَنَّهُ وَ طُلِبَ بِهِ رِضَا الرَّحْمَن‏» (من لا یحضره الفقیه ج ۴ ، ص ۳۶۹) لذا می‌توان اذعان کرد روزه‌داران ماه مبارک رمضان که به مدت یک ماه با عبادات خالصانه خود در پی کسب خشنودی و رضایت خداوند بودند، خداوند نیز در پایان این ماه رضایت خویش را به مجاهدان راهش اعلام می‌دارد؛ لذا رسول گرامی اسلام(ص) در ادامه روایت خویش فرمود: «خداوند عزّ و جلّ فرماید: شما را گواه مى‌‏گیرم که من پاداش روزه‏ رمضان و نمازشان را خشنودى و آمرزش خود از ایشان قرار دادم؛ قَالَ: فَیقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَإِنِّی أُشْهِدُکُمْ مَلَائِکَتِی أَنِّی قَدْ جَعَلْتُ ثَوَابَهُمْ عَنْ صِیامِهِمْ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ قِیامِهِمْ فِیهِ رِضَای وَ مَغْفِرَتِی». پیشاپیش

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا