نسخه آزمایشی
۲۳۹ بازدید

پائیز که آغاز می‌شود تمام مردم شهر انگار حال و هوای دیگری دارند. کوچه‌ها، خیابان‌ها و درختان حتی از آغاز این فصل در شور و غوغایی دیگرند.
روز اول پائیز پایت را که از خانه بیرون می‌گذاری عطری تازه به مشامت می‌رسد. عطر برگ‌های زرد، عطر شادی‌های کودکانه، بوی کاغذ، بوی مهر. به هر سمتی که نگاه می‌کنی کیف‌های رنگارنگ و لباس‌های فرم کوچک و دوست‌داشتنی را می‌بینی که در تن بچه‌های دبستانی زیبایی و طراوتی دو چندان دارند.
روز اول مهر برای تمام مردم شهر روز آغاز است. آغاز سال تحصیلی، آغاز تجربه‌های تازه، دوستی‌های تازه، دنیای تازه و خاطرات.
اول مهر برای همه روز شروع مدرسه‌هاست. چه برای کسانی که از واپسین روزهای تابستان در تدارک این روز و روزهای پیش رویش بوده‌اند و چه برای کسانی که مدرسه‌های‌شان پشت زمان‌ها جا مانده است. محال است وقتی شور و غوغای دبستانی‌ها را می‌بینی و صدای زنگ مدرسه و بلندگوی آن به گوشت می‌رسد دلت برای لحظه‌ای جای آن‌ها بودن تنگ نشود و دفتر کاهی خاطراتت ورق نخورد.
اما گذشته از تمام احساسات خفته و تازه‌ای که با اولین روز مهرماه در دلت جوانه می‌زند، روز اول مهر، روز پا گذاشتن به دنیای بی‌حد و حصر دانایی و خرد است. روزی که انسان را از کودکی‌ها، تاریکی‌ها و ناشناخته‌ها به مرور زمان به دنیای روشن آگاهی و بینش هدایت می‌کند و یافته‌های بشری را به او می‌آموزد.
قدرت تفکر و تعقل یکی از برترین نعمت‌هایی است که خداوند سبحان به انسان‌ها بخشیده است و همین ویژگی خاص است که به همراه دیگر امتیازات انسان را از سایر مخلوقات متمایز و برتر می‌کند. انسان به وسیله همین ویژگی خاص به کسب علم می‌پردازد و به وسیله کسب علم به شناخت خود، شناخت دنیای پیرامون خود و در نهایت شناخت مبدأ و منشأ جهان خلقت دست پیدا می‌کند.
خداوند به وسیله دین اسلام و به وسیله کتاب قرآن که سرچشمه آگاهی و بینش بشر است بیش از هر دین و کتاب دیگری انسان را به کسب علم و معرفت فرا می‌خواند و علم را وسیله‌ای برای هدایت انسان به سوی کمال و تعالی معرفی می‌کند.
خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده و در آیه ۱۱ سوره مجادله بر اهمیت علم، برتری علما و رفعت مقام آنان تصریح نموده و فرموده است:
« یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ‏؛ خداوند کسانى را که ایمان آورده‏‌اند و کسانى را که علم به آنان داده شده است درجات عظیمى مى‏‌بخشد.»
و در آیه شریفه‌ای از سوره زمر نیز به برتری انسان عالم نسبت به افراد دیگر اشاره فرموده است:
« هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ؛ آیا کسانى که عالم‌اند با کسانى که نمی‌دانند یکسانند؟!»
اینگونه است که علم‌آموزی و کسب دانش و معرفت همچون تکلیفی بر عهده انسان قرار می‌گیرد تا به وسیله آن به کشف حقایق و حقانیت بپردازد و شکرگزار نعمت‌های زیبای خداوند باشند.
اگر علم‌آموزی و علم‌پژوهی از همان آغاز راه و از دبستان‌ها که شالوده بینش و شخصیت افراد در آنجا بنا می‌شود به همراه معنویت و دین‌شناسی و خداشناسی عمیق و مفهومی به کار گرفته شود؛ و اگر کودکان ما که امروز که اول مهرماه و روز شروع سال تحصیلی جدید است از همین آغاز در کنار تعالیم علمی، از تربیت دینی و اسلامی برخوردار شوند؛ آموزه‌ها و مفاهیم انسان‌ساز اسلامی به همراه مفاهیم علمی در ذهن و روح آن‌ها نهادینه شده و بی‌شک در آینده از جامعه‌ای فارغ از معضلات فرهنگی و سرگشتگی بهره خواهیم برد و در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به آسودگی و با درایت ایستادگی خواهیم کرد الی‌الخصوص در سالی که پرچم فرهنگ را برافراشته است و نامش بر محور فرهنگ و دانایی استوار است.
در این میان نمی‌توان نادیده گرفت تقارن با شکوه آغاز فصل علم و معرفت را با هفته دفاع مقدس. دفاع مقدس که یکی از نقاط عطف جامعه ما محسوب می‌شود می‌تواند بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مدرسه و دانشگاه برای کسانی باشد که جویای کشف و کسب آموزه‌های عمیق انسانی و معرفتی و الهی هستند.
همزمانی این دو مقوله مهم و اثرگذار می‌تواند بهانه‌ای باشد تا در کنار علم و معرفت، دانش‌آموزان‌مان را با پاسداری از ارزش‌ها و فرهنگ ایثار و شهادت آشنا کنیم و بدین وسیله درس عشق و ایمان را به آنان بیاموزیم.
با امید به اینکه با اکسیر دانایی و توانایی مرزهای جدید علم و دانش و پژوهش را درنوردیم و با پیوند علم و ایمان، قله‌های رفیع بهروزی و پیروزی و کامیابی را فتح کرده و با گام‌های مصمم و استوار آغازگر بهار اندیشه و دانایی باشیم. سلام پائیز!
حدیثه سوختانلو

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا