نسخه آزمایشی
۳۲۰ بازدید

تاریخچه خیاطی

تاریخچه هنر خیاطی هنر رهگشای کار است که هستی را جنبش در آورده و تازه تر از تازه می سازد و هنر ارزنده ای که پوشش بیرونی هستی را جمال می بخشد. در زمان گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه را در می آوردند و با کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می کردند، یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت. رفته رفته با پیشرفت علم و و تجربه متدهای تدوین و بصورت کلاسیک در کشورهای مختلف رایج گردید. متد گرولاین، متد فرانسوی، متد ژاپن، متد متریک متد مولر آلمانیف دو استاد فن خیاطی به نام های ویونت (Vionnet)، و شانل (Shanel)، که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند، تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند. با آنکه تعبیر و تفسیر این دو طراح متفاوت بود اما آنان را باید بوجود آورنده و مخترع اصلی لباس ساده و راحت امروز دانست. از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هر کس این دین را نسبت به خودش احساس می کند که ظاهر خود را به خوش آیندترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و طراحی هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هم آهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. پدید آمدن پوشاک امری تصادفی و خواستنی نبوده است. بلکه بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام بوجود آمد، شکل گرفت و تحول یافت (مرشدی یکتا، ۱۳۸۸).

تاریخچه چرخ خیاطی

چرخ خیاطی وسیله ای است مکانیکی که جهت بخیه زدن و یا دوختن به کار می رود (علیزاده، ۱۳۸۸). در فارسی تاجیکی این وسیله را ماشین دوزندگی می گویند. خیاطی یکی از هنرهای زیبا و صنعتی است که هم به شکل خانگی و هم به شکل صنعتی کاربرد دارد و امروزه علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می شود، می تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و همچنین عامل صرفه جویی در وقت نیز محسوب گردد (بیات، ۱۳۹۲). برای اولین بار شخصی به نام چالز – اف – ونستال (Charles.f.weesantal)، که در لندن به کارهای مکانیکی مشغول بود، برای دوخت و دوز با وسایل مکانیکی تلاش نمود و در سال ۱۷۵۰ امتیاز ساخت اولین وسیله مکانیکی برودری دوزی را به نام خود ثبت کرد و این گام اولیه باعث شد چهل سال بعد یعنی در سال ۱۷۹۰ توماس سنت (Thomas saint)، وسیله ای مکانیکی را از چوب بسازد که می توانست کفش و پوتین را بخیه نماید. نکته مهم در این وسیله مکانیکی این بود که اغلب قسمت های چرخ خیاطی مدرن را در برداشته است و شاید بتوان گفت که فقط سوزن های به کار رفته در وسیله اختراعی توماس دارای چشم سوزن نبوده است و حتی می توانست بخیه زنجیره ای بزند. در سال ۱۸۱۴  ژوزف مدراسیپرگر (Josef medersperger)، که شغلش خیاطی بود برای اولین بار توانست وسیله ای مکانیکی بسازد که درزها را بخیه بزند.

در سال ۱۸۱۸ روژان – را – روج مونتون (Rev.john.a.rodge monkton)، چرخی ساخت که توانایی برگشت دوزی را یز داشت. در سال ۱۸۳۰ اختراع بارتلرنی تی مونیر (Barthderny thimmoneir)، به بازار آمد که این چرخ بر اساس ضوابط تجاری ساخته شده بود و بالاخره چرخی که می توانست با بازار دست دوزی رقابت کند، در سال ۱۸۶۴ توسط شخصی به نام الیاس هو (Elias dlowe)، ساخته شد. در حقیقت چرخ های خیاطی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند نتیجه زحمات ژوزف – ای – گیبز (James.e.gbbs)، در سال ۱۸۵۶ است (قاسمی، ۱۳۹۱).

ورود چرخ خیاطی به ایران

اولین چرخ خیاطی را مظفر الدین شاه همراه با یک خیاط قفقازی به عنوان سوغات از فرنگستان به تهران آورد، تا لباس درباریان توسط چرخ دوخته شود (روزنامه دنیای اقتصاد، ۱۳۹۲).در ایران هنر خیاطی به صورت دستی توسط زنان در خانه انجام می شد. مغازه ای برای دوخت لباس به صورت گسترده وجود نداشت. در دوران قاجار خیاطان به سه دسته تقسیم می شدند:

۱- عده ای که لباسهای فاخر مخصوص تجار و درباریان و افراد ثروتمند جامعه می دوختند..

۲- افرادی که به صورت عمده البسه ارزان تولید می کردند و افراد هرکدام را که اندازه شان بود به قیمت نا چیز می خریدند.

۳-خانم های خانه داری که در منزل خیاطی می کردند

تاریخچه چرخ خیاطی

تمام این خیاطان با دست خیاطی می کردند و تاریخچه چرخ خیاطی در ایران بر می گردد به سفرهای مظفرالدین شاه به اروپا. اولین چرخ خیاطی به ایران توسط مظفر الدین شاه وارد شد. مظفرالدین شاه به همراه چرخ خیاطی یک خیاط قفقازی با خود آورد تا لباس درباریان را بدوزد . این وسیله که بسیار کار خیاطی را آسان می کرد اما چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت. مردم اعتقاد داشتن چون این وسیله از فرنگ وارد شده و ساخت دست فرنگیان است باعث  نجس شدن لباس می شود. نظر دیگری که داشتند این بود که دندلنه های زیر چرخ باعث پاره شدن لباس می شود.

اما با گذشت زمان و آشنا شدن با کارایی آن چرخ خیاطی در تمام خانه ها حضور پیدا کرد. در دوران پهلوی کارخانه سینگر اولین نمایندگی فروش چرخ خیاطی در ایران را راه اندازی کرد. حتی در این شرکت به افراد علاقه مند کار با چرخ خیاطی آموزش داده می شد.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا