نسخه آزمایشی
مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی ایلام > اخبار مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی ایلام > اخبار پژوهش > رویدادهایی که می‌توانند بازار صنایع دستی را سکه کنند/ فروش محصول به سرعت یک کلیک
۴۸۳ بازدید

استارتاپ صنایع دستی و دوختنی‌های سنتی در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی ایلام برگزار شد

رویدادهایی که می‌توانند بازار صنایع دستی را سکه کنند/ فروش محصول به سرعت یک کلیک

امروز مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی ایلام میزبان استارتاپ صنایع دستی و دوختنی‌های سنتی ، بود، استارتاپی که پیام آن، پیوند تارو پود هنرهای ماندگار با فناوری‌های روز است تا یک محصول به سرعت یک کلیک و تایپ چند کلمه به دست مشتری برسد.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام، درباره اهمیت برگزاری این گونه استارتاپ‌ها، با بیان اینکه در استان فعالان صنایع دستی در ۳۳ رشته فعال هستند، اظهار کرد: یکی از مزیت های صنایع دستی این است که بیشتر مخاطبان آن بانوان هستند و بیشتر در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند و در واقع صنعت سبزی است که آسیبی به منابع طبیعی و محیط زیست نمی‌رساند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: ایلام شهر ملی گلیم نقش برجسته است اما این ظرفیت بزرگ و فوق‌العاده به ایده‌ها و فکرهای نو و تجاری سازی و برند سازی نیاز دارد و برگزاری استارتاپ‌ها می‌تواند این نیازها را برطرف کند.

شنبه زاده تصریح کرد: در سال‌های اخیر ارتباطات خوبی که با جهاددانشگاهی و مرکز آموزش علمی کاربردی این نهاد ومرکز نوآوری صنایع دستی آن داشته‌ایم، ظرفیت بزرگی فراروی صاحبان ایده در این عرصه گذاشته است و می‌توانند از حمایت‌های لازم برخوردار شوند و محصولات خود را به تولید انبوه برسانند.

دکتر «اسفندیار محمدی» ، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام نیز ضمن قدردانی از مرکز آموزش علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان در برگزاری این رویداد، اظهار کرد: حمایت از استارتاپ‌ها منجر به تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان شده و بستر مناسبی برای ایجاد کسب و کارهای نوین و اشتغالزایی برای جوانان ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه این مرکز با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد موفق به دریافت مجوز نوآوری «صنایع دستی» شده است، ابراز امیدواری کرد این رویدادها منجر به اشتغال‌زایی و ارائه ایده‌های نو در زمینه صنایع دستی شود.

«اقبال اسماعیلی»، مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایلام نیز اظهار کرد: این شرکت در راستای تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها، حمایت‌های خوبی از استارتاپ‌ها داشته و مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی با برگزاری این گونه برنامه‌ها در افزایش تولیدات و ارزش افزوده به صنایع کوچک استان بسیار تاثیر گذار بوده و ما آمادگی داریم از این گونه رویدادها حمایت مادی و معنوی کنیم.

«سید غلامرضا حسینی» عضو هیئت علمی و رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام در این باره با اشاره به نقش صنایع دستی در اشتغال زایی و رفع بیکاری، افزایش درآمد سالانه، تولید ملی ، توسعه صادرات و مشارکت اقتصادی زنان، اظهار کرد: برگزاری استارتاپ‌ها در صنایع دستی بسیار مهم است و می‌توان گفت که تنها راه خروج صنایع دستی از رکود ، استفاده از روش‌های نوین فروش و پیش رفتن به سمت گسترش این رویدادها است.

وی با تاکید بر اینکه استارتاپ‌ها نقش مهمی در خلاقیت در صنایع دستی ایفا می‌کند، تصریح کرد: این مدل کسب و کار می‌تواند بازار سنتی و یکنواخت صنایع دستی را از رکود خارج کرده و این هنر را به یک هنر صنعت واقعی تبدیل کند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان ایلام تاکید کرد: در گذشته مشاغل سنتی بود و اگر قرار بود محصولی به فروش برسد محدود به محله و منطقه محل تولید می‌شد و یا نهایتا گردشگران مشتری این محصولات بودند اما در عصر جدید که شیوه کسب و کار تغییر کرده ، بازاریابی و فروش محصول نیز رنگ و بوی مدرنیته به خود گرفته و امروز به سرعت یک کلیک و تایپ چند کلمه مشتری به محصول مورد علاقه خود دست می‌یابد.

این رویداد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اداره کل ورزش و جوانان استان، مرکز نوآوری و شتابدهی جوانان استان، دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام، مرکز رشد گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی جهاددانشگاهی استان و جهاددانشگاهی استان ایلام برگزار شد.

در پایان این استارتاپ ایده «زینب یاری» با عنوان مانتو طرح خاتون اول شد و ایده‌های «فاطمه مرادی» با موضوع کیف و کفش سنتی و «زهرا تباشیر» با موضوع مانتو طرح مسجد جامع یزد رتبه های دوم و سوم را به دست آوردند.

این تیم‌ها ضمن استقرار در مرکز نوآوری صنایع دستی جهاددانشگاهی از بوم مدل کسب و کار، توسعه بازار ، سرمایه گذاری و اتصال به شبکه سرمایه‌گذاران بهره‌مند می‌شوند.

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا